Första joggingturen efter förlossning!

Mammalivet, Motivation / Mammafitness, mammamage, motivation, träna efter förlossning / Permalink / 1
(null)
 Igår slog värmen idiotrekord på våran baksida. +42 grader tycker jag är att ta i. Barnen mår inte bra av det och inte vi vuxna heller. Jag är en av dem som innan kidsen hade ÄLSKAT denna värmebölja och bott på stranden. Med en tvååring och mini bebis, not so much. Sand överallt, ledsna barn som tycker det ändå är för varmt, somnar i bilen på väg hem och sover för länge så ingen av dem sover på natten... Ja. Det hade ju kunnat vara roligare, sagt med både glimt i ögat och en intensiv hatkärlek till värmen.
 
I vilket fall.
 
Så kände jag att min hjärna kokade sönder. Depressionsliknande symptom dök in ett efter ett. Uppgivenhet. Tvivel. Dåligt samvete som ökade varje gång graderna steg. Duger inte. Orkar inte. Synd om mig. Buhu. Hu.
 
Visste vad som hjälper, men vem orkar röra sig i hettan? 
 
Testade dra in på socker. Vila mer. Fokus på barnen. Mindre kaffe. Inget hjälpte. Då återstår alltid bara EN sak som kan hjälpa endorfinerna i kriget mot en mosig hjärna.
 
Rörelse. Få igång kroppen. Något jag inte kunnat göra sedan september 2017 pga foglossning.
 
Rehabiliterings träning har jag gjort sedan grabben föddes i mitten av april, alltså knipövningar/mammamage appen/stretch/yoga och rörelse schema för axlarna. Någon enstaka torftig promenad. Men igår blev det dags. 20 minuters promenad i den takt kroppen klarar av, till musik i BÅDA öronen då inget av barnen var med. Bara jag och min promenad.
 
I samma sekund herr bebis däckat vid åtta tiden på kvällen snörade jag på mig skorna, tog på mig riktiga tränignskläder och drog iväg. Ja jävlar. Lyssnade på min gamla gymnörds lista på spotify och NJÖT. Trots att svetten sved över eksemen redan efter två minuters snabba steg. Det fick gå bra.
 
Detta ledde till ett så bra humör att jag även gjorde fruktsallad och vi såg ett HELT timmes avsnitt på teven av Supernatural. Wow. Den effekten. Herr bebis sov även 20-02 (vi ger honom ersättning vid 23 när vi lägger oss och byter blöja på honom i sömnen), matning - sedan sova på mig till 07! Hurra!
 
Idag, sa maken: "Ikväll går du ut och går igen. Jag ska gå på gymmet vid lunch. Deal?"
DEAL!
 
...
 
Vad innebär detta för dig som läser? Vad känner du när motion och rörelse nämns som något positivt? Motiverad? Provocerad? Tröttare? Ledsen? Glad? Hoppfull?
Fundera på det en stund. Vad händer inom dig när du läser om hur en annan människa berättar om en lösning på ett problem som tar emot att följa.
 
Kan berätta och påminna - Hjärnan HATAR förändring. Inte Du. Din hjärna vill gärna att du fortsätter som du gjort den senaste tiden.
 
Om du är utmattad, så bör du höra av dig till Vårdcentralen eller Hälsocenter (i Sundsvall rekomenderar jag Teamed). Oftast kostar det inte mer än 150kr per besök för riktigt bra hjälp med ett enkelt rörelseschema. Många inom privatasektorn är mer införstådda med hur utmattning påverkar hjärnan och att intensiv motion är HELT uteslutet till en början.
 
Nu ska jag och mitt bättre humör gå och plocka smultron i skuggan,
Ha en fantastisk dag alla fina!
 
Kram, Namaste och Amen.
 
 
#1 - - Maria:

Du är go Du! Så himla härlig!

Svar: 🤗😘 Tack Hjärtegos!
Marie Wigunsjö

Till top