Fem meditationstips i vardagen.

Mindfulness / meditation, mindfulness, personligutveckling, tips, vardag / Permalink / 1
(null)
Fick frågan på instagram:
"Hur får jag in meditation i vardagen?"
Klurade en stund på detta och läste vilka tips som fanns där ute på olika sidor, detta är dem jag använt mest.

1: Början.
Vad tänker du att meditation Är? Sitta på hårt golv, sluta tänka och djup andas? Riktigt så behöver det inte vara.
Vad Är då meditera?
Medveten närvaro (mindfulness) och meditation handlar om att göra plats i huvudet ibland allt du redan har där. Att se tankarna passera och försöka (viktigt nyckelord: försöka) komma tillbaka till känslan och nuet i din andning.
Samtidigt handlar det om att när du tänker på något, att inte döma eller värdera tanken. Eller för den delen någonsin dig själv.

2: Reflektera.
Du behöver se över ditt liv. Hur lever du och vart kan du se dig meditera?
Och HUR vill du meditera? Sittandes? Liggandes? 
Det finns massor med klipp på youtube, spotify och flera appar med enklare meditations spår. Jag rekomenderar Acast och Meditation mini podcast.  Appen Headspace och min egen meditations lista på Spotify, du har även massor med guidade meditationer Här hos Spotify.

3: Börja kort.
2-3minuter. Det kan låta som ett skämt, men det är det inte. Allt handlar om att i den sekund du börjar se dina tankar mer medvetet och låta dem passera, i den sekunden börjar din hjärna tacka dig. Varva ner. Även om dina tankar berättar att du är hopplös och tänker för mycket konstant, så kommer det göra skillnad med de minuter du övat.

Just nu, lita på mig och inte din hjärna. Bara för nu. Bara i detta ämne. För om du läst hit och fortsätter läsa, vill och behöver du meditation i vardagen. 
Så fina Du - börja med att kortare sessioner. Hjärnvägen till hjärtat byggs inte om igenom att ta sprinterlopp.
Bara börja ta ett steg.

4: Kör igång.
Bestäm dig.
Nu.
"Jag vill meditera i vardagen, inga fler ursäkter."
Gör det Nu. Hitta app. Musik. Blunda. Andas. Andas i din egen takt. Du behöver inte förändra andetaget. Tre extra djupa andetag i början för att släppa ner axlarna räcker.

5: Känner du dig knäpp?
Meditation blir vanligare att prata om, elitidrottare och högpresterande chefer klarar sig inte utan det på sikt. Tänker inte att alla ska använda meditation som ett verktyg för att orka mer, utan också att våga orka mindre.
Så om ditt mål med meditation är att må bättre i vardagen För Dig, våga vara så som du vill - då är det dags att lyssna på dig själv nu.
Har du vänner eller partner som inte förstår varför du ska sitta tyst i 8minuter varje morgon, kväll eller efter middagen - gå på toa och sätt dig på locket 2min. Du kommer så småning om känna ett större behov av att meditera än att förklara dig för någon som inte förstår.

Sammanfattning:
Vi är alla olika. Du kan inte meditera fel. Jag har inte alltid orkat. Inte i min värld kunnat tro för bara tre år sedan att meditation skulle bli något jag gör dagligen.
Så ta det med ro.
Igen, andas.
Du gör det för Dig.
Meditation är mindre flum och mer vetenskap än en tror. Du får in det i din vardag igenom att öva i stunden. Som just nu när du tog dig tid att läsa detta, eller scrolla genom nyheterna, småläsa en veckotidning, kolla på tv, vänta på bussen, osv. Du har chanser överallt. Förvalta dem. Ta dem. Se dig omkring. Stanna upp.
Bara just så. Börjar du.
Amen.

(null)
Om du gillade inlägget eller saknade svar på en fråga du skulle vilja ställa - hör av dig i kommentarsfältet eller maila mig på mariewigunsjo@gmail.com

Fem andra tips väl värda att läsa:







#1 - - Evelina:

Jättebra tips, jag skulle vilja börja meditera men känns som att jag skjuter upp det hela tiden :(

Svar: Det är lätt att skjuta upp, för vi möter oss själva på ett vis hjärnan inte vill när vi mediterar. Den vill att vi fortsätter som det brukar, livrädd för att varva ner och våga förändras. Så det mesta sitter i huvudet, att våga sluta skjuta upp :)
Marie Wigunsjö

Till top